World Wide Web III.

Keresések a Web-en

De természetesen nemcsak a kategóriák között mászkálhat, hanem kereshet is valamilyen kulcsszó alapján. Erre a SEARCH (a magyar listáknál a KERESÉS) ad lehetõséget. Beírja, hogy mit szeretne megtalálni, és az egérrel a megfelelõ gombra kattint (ez általában FIND, SEARCH, KERESSEN, felirattal rendelkezik).
Egyes helyeken megadhatja, hogy “hol” végezze a keresést: Title, URL, Comments. A Title egy rövid megnevezése az adott helynek; az URL-rõl már beszéltünk, ez a dokumentum fizikai címe; a Comments pedig az adott WWW oldalhoz fûzött rövid megjegyzés/leírás. Az alapértelmezés az, hogy mindegyikben keresi. Ha valamelyiket kikapcsolja, akkor a beírt kulcsszót ott nem fogja keresni.
Azt is meg lehet adni, hogy maximum hány találatot írjon ki. Elképzelhetõ, hogy egy kulcsszóra több ezer dokumentumot talál. Ilyenkor csak a megadott számú dokumentumokat jeleníti meg.
Ha a keresés nagyon sok eredményt ad, és sokáig tartana megtalálni azt az egy információt, amit keres, akkor érdemes megadni még egy kulcsszót, hogy a talált dokumentumok száma kisebb legyen.
Sajnos, mivel a keresések interaktív dolgok, csak email elérés mellett nem oldhatóak meg.

Homepage

Nevébõl ítélve ez egy lap, és valakinek az “otthona”. Ez valóban így van, még akkor is, ha ez most elég furcsán hangzik. A “lap” egy Web lapot, Web oldalt jelent. És miért nevezik otthonnak? Minden cégnek, és a legtöbb magánembernek (most az Interneten levõkrõl beszélek) van egy ilyen.
De nézzük, mire is jó ez. A cégek hirdethetik magukat, feltehetik katalógusukat, on-line vásárlást engedhetnek meg. Egyszóval magukat reklámozzák, szolgáltatásaikat on-line elérhetõvé teszik.
A magánszemélyek homepage-e viszont már egy “egészen más világ”. Ez egy rövid “én XY vagyok, Z városban születtem, és ez a fényképem:” szövegtõl, az “ezek az érdeklõdési köreim, és íme mindegyikhez egy pár száz összegyûjtött link” formán át az egészen “vad” dolgokig változhat.
Hogy néz ki egy ilyen homepage címe? Ez egy egyszerû WWW cím. Ha egy nagyobb vállalkozásról, vagy cégrõl van szó, akik saját domainnévvel rendelkeznek, így nézhet ki:

Ez például az iSYS Hungary homepage-e. Láthatja, hogy a forma megegyezik a fent felsorolt címjegyzékek többségével. Mivel azok a cégek, akik ezeket a lapokat készítették, ezekre a címjegyzékekre szakosodtak, ezeket tartják a legfontosabbnak, ezért ezeket “teszik ki” homepage–nek.
Egy felhasználó homepage pedig a következõ formát követi: ahol a <host> az Internet szolgáltatójának a címe (azé a gépé, ahol a homepage fizikailag el van helyezve), a usernév pedig a rendszeren használt login névvel egyezik meg.
Mivel a homepage egy sima WWW dokumentum, lehetõség van persze arra is, hogy más dokumentumot fûzzenek hozzá (legyen az ugyanazon a gépen, egy másik földrészen).
Fizikailag hol helyezkedik ez el? Vagy egy Internet szolgáltató, vagy egy cég szerverén. Minden felhasználónak van egy saját könyvtára, ún. “home directory”-ja. Ha homepage-et szeretne csinálni, akkor elõször egy “public_html” nevû alkönyvtárat kell létrehoznia a home directory-ából. Ebben kell elhelyeznie a WWW lapot, “index.html” néven. Ezt a lapot HTML “nyelven” kell írni.
A saját könyvtárában ezután annyi WWW oldalt helyez el, amennyit a szolgáltatja megenged.
  
Elõzõ fejezet
Tartalomjegyzék
Következõ fejezet