HIRDETÉS és REKLÁM

Média a hálón

Ha már “része” a Hálónak, hamar rájön, hogy nemcsak levelezésre, beszélgetésre, vitákra lehet azt használni, hanem egy nemzetközi médium szerepét is betölti.
Hogy ez mit jelent?
Filmeket nézhet, zenét hallgathat, újságot olvashat, a legfrissebb hírekhez juthat, tõzsdei információkat szerezhet, levelezõtársakat kereshet stb. Sõt, Ön magad is készíthet zenét, írhat cikkeket, információforrássá válhat.
Mint a média más terén, az Interneten is nagy szerepe van a hirdetésnek, a reklámnak. De maga az Internet NEM egy reklámhordozó, nem helyezhet el bármilyen hirdetést bárhova.
Van, amit az életben meg szabad tenni, de a Hálón nem. Ilyen például a “direct mailing”, vagyis, hogy a hirdetéseit levélben közvetlenül kiküldi több száz ismeretlen embernek. Ilyenért már többen vesztették el accountjukat.
Lehet, hogy nem tûnik ennyire közvetlennek, de ennek ellenére ugyanolyan eredménye lehet annak, ha egy hírcsoportba, levelezési listára küld egy ilyen levelet. Az Ön egyetlen levele ilyenkor is több száz, esetleg több ezer példányban kerül továbbításra. Ilyenkor rengeteg mérges választ kaphat, mert sokaknak nem tetszik ez a hirdetési forma. Nehéz ugyanis kiválogatni a hirdetések közül az értelmes leveleket, hozzászólásokat. Ha sok a hirdetés, akkor többen kijelentkeznek a csoportból, a forgalom lecsökken.
Vannak kivételek. Egy zenei csoportban valószínûleg senki nem lesz ideges, ha például otthon készített zenét “reklámoz”.
Ha egy bicikli, egy számítógép, amit el szeretne adni, akkor hirdethet a megfelelõ Usenet hírcsoportban (erre hamarosan rátérünk). Ha van egy egész raktárnyi biciklije/számítógépe, azzal persze már túllép ezen a határon. Az már kereskedelmi tevékenység, olyan, amibõl haszna van. Az Interneten nem az a lényeg, hogy Önnek mi haszna van belõle, hanem az, hogy másoknak milyen haszonnal tud szolgálni.
A második kivétel a Web. Ha a cégének van egy homepage-e, akkor az odalátogatók elvárják, hogy legyen ott információ a termékeirõl, terjesztõirõl, árairól stb.
A harmadik kivétel, ha olyan kérdésre, hogy “Ki gyárt Magyarországon MIL-STD-1750A processzort?”, azt válaszolja, hogy “Mi!” és megadja az elérhetõségi koordinátáit.

Usenet

Az elõbb említettük, hogy a Useneten helyet biztosítanak a hirdetéseknek. A hirdetések több témára vannak felosztva, ha rosszul választja meg a hirdetése helyét, akkor nem éri el a célközönséget, valamint a figyelmetlenségével potenciális vevõket fordít Ömaga ellen.
A Usenet hírcsoportokon komoly üzlet folyik, nem örülnek a tesztüzeneteknek és a hamis hirdetéseknek.
A hirdetések két csoportra oszthatók: magán és kereskedelmi. Az elsõ a misc.forsale csoportokba, míg az utóbbi a biz.marketplace csoportokba való. Bõvebb információ és a területekre vonatkozó szabályok megtalálhatóak az egyes csoportok FAQ-jaiban.
Az Internet nemcsak azért jó, mert lehet hirdetni és ezáltal egy nemzetközi piacot elérni, hanem a hírcsoportokat olvasva nagyon kedvezõ ajánlatokkal találkozhat, nagyon olcsón juthat hozzá olyan dolgokhoz, amik esetleg nem is kaphatók Magyarországon.

Hirdetési taktikák

Az emberek a hozzájuk érkezõ leveleknek és az elõfizetett hírcsoportoknak átlagosan csupán a 10%-át olvassák el. Ezért bármilyen formában hirdet is, ki kell érdemelnie a “mindenképpen elolvasni!” rangot, azzal, hogy érdekes, ÉRTÉKES információval, lehetõségekkel, árakkal és árukkal szolgálsz.
Elolvasás nélkül a levélbõl csak a feladó és a téma látik. Ha a fenti rangot még nem sikerült kiérdemelned, akkor csak a téma adhat felvilágosítást a levél tartalmáról. Talán felesleges mondani, hogy a “KERESSEN MILLIÓKAT!” a “LEGYEN AZONNAL MILLIOMOS!” témájú leveleket senki nem fogja elolvasni.
Egy másik lehetõség, ha az aláírásába (signature block) beírja, hogy ki Ön, mivel foglalkozik, hol lehet elérni. Az aláírást célszerû négy sor alatt tartani, egyébként az foglalja el az egész levelet…
Ha van egy jó ötlete, akár saját levelezési listát, fórumot is indíthat. Mivel ez az Öné, ide azt tesz, amit akar. Érdeke, hogy a hirdetései mellett NAGYON érdekes anyagok is legyenek, ellenkezõ esetben nem fogják olvasni ezt a fórumot.

Web hirdetés

Ha jártas a Web szerverein, akkor már észrevette, hogy a legtöbb szerver valamelyik kereskedelmi cégé, és a szerveren kereskedelmi részek (hirdetések) vannak. Ön is hirdethet a Web-en. A legdrágább módja, ha saját szervert üzemeltet. Rengeteg már létezõ cég ajánl azonban hirdetési lehetõséget magánszemélyeknek és cégeknek egyaránt.
A legnépszerûbbek az egyszerû apróhirdetések, ezek általában ingyenesek. Néhány példa, ahol hirdethet, és hirdetését rengetegen olvashatják:

Ez utóbbi helyen társkeresõ hirdetéseket (férfi-nõ; nõ-férfi; férfi-férfi; nõ-nõ) és levelezõtárskeresõ (penpal, e-penpal) hirdetéseket is talál.
Sõt, bizonyos cégek az apróhirdetéseket nyomtatásban is megjelentetik az USA-ban. Egy ilyen hely: Itt persze fizetni kell a hirdetésért.
Az elõzõ helyeken egyébként kereskedelmi hirdetést is adhat fel; az adott helyen errõl bõvebb információt kaphat.
Végül még egy hely, amit érdemes megnéznie, ha a hirdetés világa érdekli: Itt lépésrõl lépésre elmondják Önnek, hogyan hirdessen.

ONLINE Vásárlás

Hogy vásárolhat az ember? Bemegy egy boltba, és megveszi azt, amire szüksége van. Ilyenkor nincs ideje igazából megnéznie, hogy mit is vesz, nincs ideje gondolkodni, fizeti a bolt nyereségét az árun, a szállítási költségeket, õ maga szállítja haza, amit megvett.
Vagy megrendelheti egy katalógusból. Így kevesebbet fizet, mert az eladó cégnek nem kell annyi alkalmazottat fizetnie, annyi helyet fenntartania. De továbbra is a vásárló fizeti a prospektus nyomtatási és postázási költségeit.
A harmadik lehetõség, amikor az eladó nem fizet annyi alkalmazottat, nem fizeti a prospektus nyomtatási költségeit, nem fizet postaköltséget, mégis válogathat, akkor, amikor akar. Ez a lehetõség az on-line shopping a Web-en keresztül.
“Bemegy egy boltba”, kiválasztja, hogy milyen téma érdekli, és színes katalógust, árlistát kap, amit on-line nézegethet, kinyomtathat.
Kijelölheti, mibõl mennyit kér, majd fizethet hitelkártyával, átutalással készpénzzel.
Hogy ez Önnek miért éri meg? Az eladó cégnek nem kell a hirdetésért fizetnie, nem kell a katalógus nyomtatási költségeit fedeznie, kevesebb alkalmazottat kell tartania, ezért olcsóbban adhatja az áruját, akármirõl van is szó. És persze Önnek is sokkal kényelmesebb: nem kell telefonálnia, postára járnia, minden házhoz megy.

Digital Cash

Már vannak “boltok”, ahol digitális készpénzt is elfogadnak. Ilyenkor nem kell hitelkártyaszámot megadnia, bankszámlaszámokat írogatnia. Egyszerûen megadja a usernevét és a jelszavát, és egy háttérben futó program levonja a fizetendõ összeget a “digitális számlájáról”. Ez a rendszer még fejlesztés és tesztelés alatt van, ha ki akarja próbálni, akkor látogasson el a http://digicash.com címre. Itt megkapja a szükséges szoftvert, a címeket, ahol vásárolhat, ÉS: 100 dollárnyi ecash-t a számládra.
Bár, ahogy a “boltokat” nézegettem, jobban örülnék, ha ezt készpénzben adnák…

  
Elõzõ fejezet
Tartalomjegyzék
Következõ fejezet